Kom og se en mand, som har fortalt mig alt, hvad jeg har gjort.

Udgivet af Søren Christensen, man d. 12. nov 2018, kl. 10:12
Sørens Linjer

Hvordan ville det være for dig, hvis Jesus en dag mødte dig og fortalte dig alt om dit liv? Ikke bare om alle dine succeser og alt det gode du har gjort og sagt, men også alle de ting, som du ønsker ingen andre ved noget om? Alle de ukærlige og hårde ord, om løgnene, om de gange, hvor du satte dig selv før dit medmenneske.

Jesus ved det hele! Han kender dig fuldt ud, intet er skjult for ham.

Der var en gang en kvinde, der var gået ud til landsbyens brønd midt på dagen, for så var chancen for at møde de andre kvinders fordømmelse ikke så stor. Der ude ved brønden stod Jesus. Han bad om lidt vand. Og det blev indledningen til en samtale, hvor kvinden blev afsløret – for Jesus vidste også alt om hendes liv. Hun havde haft fem mænd, og ham hun nu levede sammen med var ikke hendes mand.

Jesus talte med hende. Han viser hende to ting: For det første at han kender hende fuldt ud, alle hendes fejl og hendes mislykkede liv. Og for det andet, at Jesus er den, der kan give hende nyt liv. Han er den frelser, som de har ventet på, han kan give hende »en kilde med levende vand.«

Mødet med Jesus bliver livsforvandlende for kvinden. Hun havde sneget sig ud til brønden midt på dagen, man ville normalt hente vand om morgenen, men efter mødet med Jesus efterlader hun sin vandkrukke ude ved brønden og går tilbage til landsbyen og siger til alle: »Kom og se en mand, som har fortalt mig alt, hvad jeg har gjort.«

Hvor er hendes frygt for mennesker nu henne? Hun havde jo ikke rigtig noget at prale af. Når hun havde mod til at sige som hun gjorde, så var det fordi hun havde set, at den Jesus, der havde afsløret hende, var Gud selv, der elskede hende og at Jesus var kommet for at frelse hende og give hende en plads i Guds rige.

Det skete engang, for omkring 2000 år siden. Men det sker faktisk stadig! Hvis vi da ellers vil høre efter.

»Kom og se en mand, som har fortalt mig alt, hvad jeg har gjort.« Når Jesus møder os, bliver vi også afsløret, alle de ukærlige og hårde ord, al vores selvretfærdighed, vores løgne osv.

Det er nødvendigt! Vi må afsløres, vores fejl, vores mangel på kærlighed, vores selvretfærdighed. Vi har nemlig brug for at se, at vi har behov for en frelser, for sådan som vi er, kan vi ikke stå overfor den levende Gud.

Jesus blev menneske for at være frelser, ikke for at lære os at opføre os ordentligt. Jesus blev menneske for at fjerne det, der skiller os fra Gud: Vores synd, vores ondskab.

Vores synd sidder dybt i os. Vi handler mod Guds vilje, og vi kan faktisk ikke lade være. Men Gud griber ind. I stedet for at forkaste os og for evigt adskille os fra sit fællesskab, så sender Gud en frelser, der fjerner vores skyld og sætter os fri.

Hvordan kunne kvinden dog få mod til at gå ind i byen og sige, at hun havde mødt et menneske, der havde afsløret hende? Det kunne hun fordi hun mærkede at denne mand ikke blot kendte til hendes fejl, men samtidig elskede hende og ville, at hun skulle have et godt liv.

Hvad skete der? Mange fra landsbyen gik ud til Jesus, og det førte til, at de forstod, at kvinden havde ret. Jesus var også deres frelser. Og de viste kvinden respekt.

Vi finder beretningen om den samaritanske kvinde i Johannes Evangeliet kap. 4

Beretningen slutter sådan:  
Da nu samaritanerne kom ud til ham, bad de ham om at blive hos dem. Han blev der i to dage,  og på grund af hans ord kom mange flere til tro.  Og til kvinden sagde de: »Nu tror vi ikke længere på grund af det, du fortalte; vi har nemlig selv hørt ham og ved, at han i sandhed er verdens frelser.«

Ophavsret: